Föreläsningar

 2010-11-10    08:37:43   av:Emma Hedlund
Har föreläsningar hela dagen idag, hua. Men ska bli spännande att se vad den nya kursen handlar om :) Jag måste erkänna att jag känner liiite panik med att beställa kurslitteratur nu... Men jag drar mig så otroligt, det kommer att gå på 2500 ungefär och ja, det var mitt studiebidrag det ^^ Ska kolla runt lite efter begagnat, men folk svarar aldrig på mail osv så jag känner att jag troligen kommer att få köpa allt nytt.. Tack och lov att jag jobbar extra just nu, annars hade det inte blivit en rolig månad för mig det här inte :/ Det är helt sjukt hur alla böcker på en kurs kan vara så pass viktiga att man måste köpa dem på en gång. Haha på förra kursen köpte jag inte ens hälften av litteraturen och jag klarade mig finfint på det :) men det straffar sig väl nu.

Jag och mamma hade en het diskussion idag i bilen till skolan/jobbet. Att staten inte uppmuntrar folk till att studera på högskolenivå, men att om man inte har en utildning så får du inga jobb.. Jag tyckte att det var helt sjukt hur bokhandeln kunde ta 200-300 för en kurslitteraturbok på 150 sidor och mamma började snacka om utbud och efterfrågan. Klart jag fattar att utbud och efterfrågan bestämmer hur högt de kan sätta priset men kom igen, det är inte direkt uppmuntrande. Speciellt när man får 2600 i studiebidrag varje månad, och kanske runt 6000 i lån.  Men alla tar inte lån för att plugga... jag skulle aldrig göra det, jag vill inte börja mitt liv med att skaffa en massa lån och skulder som jag kommer försöka betala av resten av mitt liv. Visst, min studiegång är en investering jag gör i mig själv men någon gräns måste det väl finnas? Jag måste kunna leva under min studiegång också? Nä, tack och lov att jag har så otroligt snälla föräldrar som hjälper till och finns där. Annars vettefan om jag hade pluggat nu alltså...

Nä, nu ska jag försöka ta och leta reda på vart min föreläsning ska vara :) Den börjar ju inte förän vid tio så jag har ett tag på mig att hitta :)



 Vasaskolans studentbal 2010, innan vi åkte iväg till Engeltofta där balen hölls :)

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!